به فروشگاه اینترنتی بی پرت هوم خوش آمدید!
سوالی دارید!... بپرسید

ام دی اف بهتر است یا چوب

آیا به فکر ساخت یک کتابخانه زیبا در منزل خود هستید حتما  سوال می کنید که ام دی اف بهتر است یا چوب؟ چه خوب است اطلاعات دقیقی در مورد ام‌دی‌اف و چوب داشته باشیم تا بدانیم که تفاوت این دو چیست و کدام یک بهتر است.

تفاوت ام دی اف و چوب

 

 

ام دی اف چیست

‏ام دی اف ها به طور کلی به تخته فیبر متوسطی گفته می‌شوند و نوعی چوب کامپوزیت هستند که از تجزیه یک سری مواد باقیمانده چوب تولید خواهند شد که البته نیاز به درجه حرارت و فشار زیاد برای ترکیب آنها است اما مدل های مختلفی دارند مثلاً یکی از آنها به عنوان تخته ذرات شناخته می شود. در تولید تخته ذرات از مواد اولیه بتن با الیاف چوب استفاده می شود و تجزیه و پردازش آنها نیز به دقت صورت می‌گیرد تا تخته چوب ها به اندازه و اشکال منظم اجرا شده و در نهایت با سرعت بالایی به هم پیوند داده شده و از چسب رزینی نیز استفاده می شود. از سوی دیگر تخته ذرات برای ساخت مبلمان و سرویس اتاق خواب و غذا خوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دیگری از ام‌دی‌اف ها وجود دارند که به عنوان تخته فیبر شناسایی شده و در فرآیند معمولی خشک تولید می‌شود و برای تولید آن نیاز به دمای معمولی خواهد بود به طور کلی تمام تخته فیبرها به واسطه رزینهای فرمالدهید و همینطور چوب تهیه می شوند.
طرح های متفاوتی از ام دی اف وجود دارند که نوع دیگری از ام دی اف محسوب شده و برای پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در تخته های چندلایه معمولا از لایه های چوبی استفاده می‌شود و هر لایه به واسطه چسب مخصوص به لایه دیگر چسبانده خواهد شد و به عنوان تخت سه لایه و تخته سیاه نیز شناخته می‌شود.

تفاوت ام دی اف و چوب

 

 

تفاوت ام دی اف و چوب

برای اینکه اطلاعاتمان در مورد ام دی اف افزایش یابد می خواهیم بین چوب و ام‌دی‌اف مقایسه ای داشته باشیم. در مقایسه صورت گرفته بین ام‌دی‌اف و چوب مشخص شد که ام دی اف نسبت چوب ارزان تر است.
حقیقت این است که وقتی ام دی اف ها رنگ آمیزی می شوند تفاوتی با چوب واقعی ندارند سطحشان بسیار صاف بوده و رنگ آمیزی روی آن با کیفیت بسیار بالایی انجام می شود. به طور کلی کسانی که در زمینه ساخت و ساز مبلمان فعالیت می‌کنند از ام‌دی‌اف و روکش هایی شبیه به چوب بلوط، گردو و یا هر تخته دیگر استفاده خواهند کرد. البته ضخامت و کیفیت روکش به کار برده اهمیت زیادی دارد نکته مهم دیگر  این که ام دی اف به واسطه مواد شیمیایی که در آنها استفاده می‌شود، نسبت به موریانه ها مقاومت بیشتری دارند و همینطور در برابر گرما و رطوبت منقبض و منبسط نخواهند شد. برای تولید وسایل ام دی اف از انرژی و چوب های بازیافت شده استفاده می شود و این موضوع سبب صرفه جویی در بریدن درختان شده و به طور کلی گزینه مناسبی برای محیط زیست محسوب می‌شود.
حال که از مزایای ام دی اف گفتیم چه خوب است کمی در مورد چوب صحبت کنیم و مزایای چوب را نیز مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهمترین معایب ام دی اف این است که نسبت به چوب ضعیف تر است به طور کلی امکان ترک خوردگی و شکاف ام‌دی‌اف نسبت به چوب واقعی بیشتر است و همینطور ترمیم آن دشوارتر خواهد بود. ام دی اف ها معمولاً پیچ و میخ را به خوبی نگه نمی دارند و سبب ترک خوردگی بیشتر می‌شوند.

تفاوت ام دی اف و چوب

اگر ام دی اف ها را به صورت مستقیم در معرض آب قرار دهید، به مرور زمان متورم و متلاشی می‌شوند از سوی دیگر به طور کلی نیاز است که از روکش و رنگهای مناسب برای روی سطح ام دی اف استفاده کنید این موضوع سبب می‌شود تا ماندگاری ام‌دی‌اف ها بیشتر شود.

چوب نوعی ماده طبیعی است که به طور طبیعی از درختان بریده شده و به حالت تخته استفاده می‌شود چوب ها بافتهای دانه‌ای دارند و از آنها با روکش های دستی استفاده خواهد شد. به طور کلی چوب ها مقاومت بیشتری نسبت به ام دی اف ها داشته و قابلیت ترمیم نیز دارند، اما گران قیمت هستند. تفاوت قیمت سرویس تخت خواب و میز و صندلی و کمد چوبی به‌ نسبت ام دی اف بسیار زیاد است.
چرخه های فصلی و شرایط آب و هوای کنترل شده سبب می‌شود تا چوب به مرور زمان دچار انقباض شده و در نهایت ترک بخورد و شکسته شود از سوی دیگر چوب ها به نسبت ام‌دی‌اف در برابر آفات مثل موریانه آسیب پذیری بیشتری دارند و البته مراقبت از چوب سخت‌تر است.
 
 

تفاوت ام دی اف و چوب

شناسایی چوب و ام دی اف های بی کیفیت

دقت کنید که هر چه وزن چوب سبکتر باشد دوام کمتری خواهد داشت. به طور کلی تخته های بی کیفیت یک لایه نازک چوبی بوده و معمولاً دارای ضخامت ۳ میلی متری هستند که به طور کلی جلوه جذابی به مبلمان می‌دهند اما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و در هسته آنها از خورده چوب ها استفاده شده است که کیفیت بالایی دارند. چوب ها معمولاً فشرده بوده و وزن بالاتری دارند اگر به هر دلیلی دوست دارید از چوب برای ساخت وسایل خود استفاده کنید چوب کاج گزینه مناسب و ارزان قیمت برای کسانی است که هنوز آمادگی سرمایه‌گذاری بالا برای ساخت و سازهای چوبی ندارند و بهترین گزینه محسوب می‌شود. چوبهای درخت کاج به خوبی رنگ می شوند و به طور کلی برای ساخت مبلمان مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت. درخت کاج در برابر تورم مقاومت بالایی دارد و می‌تواند تا سال ها مقاوم باقی بماند. برای ساخت وسایل چوبی، چوب گیلاس نیز گزینه مناسبی بوده و به دلیل داشتن دانه های بسیار یکنواخت ظاهری زیبا و سطح صیقلی ایجاد می‌کند. اما معمولاً در لیست چوبهای گران قیمت و ارزان قرار می گیرد و برای ساخت مبلمان بسیار لوکس استفاده می شود.

تفاوت ام دی اف و چوب

 

 

انواع چوب های پرمصرف در صنعت مبلمان

برای ساخت کمد های دیواری، مبلمان و سایر وسایل های چوبی معمولا از چوب نیز استفاده می‌شود بعضی از چوب ها به نسبت سایر موارد پر مصرف تر هستند. مثلاً چوب درخت گردو مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر شرایط خوبی برای حکاکی روی چوب وجود خواهد داشت. این چوب برای مبلمان مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در صنایع دستی نیز از آن استفاده می‌شود. چوب درخت افرا از سخت ترین چوب های محسوب شده و برای ساخت وسایل مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همینطور برای تهیه میز غذاخوری و کمد نیز از آن استفاده می‌شود. این محصول در مقابل سرما مقاومت بسیار زیادی دارد و معمولاً به رنگ روشن عرضه می‌شوند. نوع نرم آن کمی تیره تر است. چوب ماهور از دیگر چوب های سخت بوده و به طور کلی به صورت تخته بزرگ تولید شود این چوب در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای ساخت میزهای ناهارخوری مناسب است رنگ این چوب تا حدودی متمایل به قرمز است.

تفاوت ام دی اف و چوب

جمع بندی

اگر بودجه خوبی دارید و به دنبال ساخت وسایل چوبی با کیفیت بی نظیر هستید قطعاً جنس چوب بهترین انتخاب خواهد بود اما به طور کلی ام دی اف ها ظاهر جذاب و بسیار مشابه با چوب دارند و در عین حال ارزان قیمت هستند. از سوی دیگر مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما داشته و در طولانی مدت قابل قبول خواهند بود. ام دی اف ها تنوع بیشتری دارند و در وسایل منزل مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از وسایل ام دی اف به واسطه ساختار و بافتی که دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در انتظار شنیدن نظرات و سوالات شما هستیم