به فروشگاه اینترنتی بی پرت هوم خوش آمدید!
سوالی دارید!... بپرسید

ساده ترین و مطمئن ترین راه تمیز کردن کابینت ام دی اف

بهترین روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف

یکی از متریال های بسیار پرکاربرد و پر طرفدار که برای ساختن کابینت ها از آن استفاده می شود، ام دی اف است. از آن جایی که آشپزخانه یکی از قسمت های بسیار مهم در هر خانه ای است و باید همواره تمیز باشد تا غذایی که در آن طبخ می شود، به دور از آلودگی باشد، این سوال برای بسیاری از خانه دارها پیش می آید که چطور می توان این نوع کابینت ها را تمیز کرد؟

تمیز کردن کابینت های ام دی اف


ام دی اف چیست؟

ام دی اف یک ماده ی بسیار رایج در صنایع مبلمان، کابینت سازی، سرویس خواب و .. است. این کلمه به معنای  تخته فیبر با چگالی متوسط است. این نوع چوب برای بسیاری از افراد و استفاده در وسایل چوبی انتخابی اقتصادی و بسیار به صرفه است. چرا که هم از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار است هم این که می توان از روکش های مختلفی بر روی آن استفاده کرد. اما این نوع تخته ها، معایبی نیز دارند. در صورتی که ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد به احتمال زیاد متورم می شود، هر چند که روکش های ضد آب عملا این مشکل را حل کرده اند.

 

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

اول حفاظت، سپس نظافت

قبل از تمیز کردن این نوع کابینت ها، ابتدا باید از آن ها محافظت کرد. هیچ فردی قصد ندارد کابینت هایش آسیب ببینند اما تمیز شوند. درست است که کابینت های ام دی اف اکثرا روکش دارند و تا حدی مانع از آسیب این نوع کابینت ها می شوند اما اگر بخواهیم اصل حفاظتی از کابینت های ام دی اف را در یک جمله خلاصه کنیم می توان گفت که به هیچ عنوان نباید رطوبتی طی مدت زمان زیادی بر روی این نوع کابینت ها بماند و یا تماس مستقیم با آب داشته باشند؛ چرا که در این صورت رطوبت می تواند به روکش کابینت نفوذ کرده و به متریال اصلی کابینت آسیب می رساند.

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

پیشگیری همواره کم هزینه تر از درمان است!

این جمله حتی در مورد تمیز کردن کابینت های آشپزخانه هم صدق می کند. اگر بخواهیم در مورد ساده ترین روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف بگوییم، همین اصل را یادآوری می کنیم. اگر شما در فواصل زمانی کوتاه مدت (به عنوان مثال هر هفته) تنها با یک دستمال نرم و نخی گرد و غبار ، چربی و دوده های روی کابینت های خود را بگیرید، نیازی به استفاده از مواد شوینده خانگی و صنعتی و .. نخواهید داشت چرا که از ثابت شدن این آلودگی ها بر روی کابینت، جلوگیری کرده اید. بنابراین ساده ترین روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف، گردگیری آن ها در فواصل زمانی کوتاه مدت است.

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

مواد و محلول های جادویی تمیز کردن کابینت های ام دی اف

اگر به هر دلیلی کابینت های شما نیاز به تمیز شدن اساسی داشته باشند هم به مشکل خاصی بر نمی خورید؛ چرا که هم مواد تخصصی و صنعتی این کار در فروشگاه ها وجود دارند، هم محلول های خانگی به خوبی کار می کنند. در این جا به طرز تهیه چند تا از این محلول ها می پردازیم:

 

ترکیب آب ولرم و مایع ظرفشویی

از آن جایی که مایع های ظرفشویی برای از بین بردن چربی ها طراحی شده اند و در آن ها از مواد از بین برنده ی چربی ها استفاده شده است، می توانند انتخاب خوبی برای کابینت هایی باشند که مدت هاست گرد و غبار و لکه های چربی و دوده بر روی آن ها نشسته است.
 برای تمیز کردن کابینت ها با این روش، ابتدا به میزان مناسبی مایع ظرفشویی در ظرفی با اندازه متوسط بریزید و سپس با میزان مناسبی از آب ولرم ترکیب کنید. سپس اسفنجی را وارد ظرف کرده و به محلول آغشته کنید. بعد از گرفتن آب اضافی اسفنج، آن را به صورت دایره وار بر کابینت بکشید و سپس با یک دستمال نخی رد رطوبت را از روی کابینت پاک کنید. 
حتما و حتما این را به یاد داشته باشید که نباید رد رطوبتی بر روی کابینت به جا بماند. زیرا در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، پاک کردن آن بسیار سخت تر از سایر لکه ها است.

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

ترکیب آب و سرکه

درست است که بسیاری از افراد از بوی سرکه خوششان نمی آید؛ اما با این حال نمی توان تاثیر این محلول را بر درخشان شدن و تمیز شدن کابینت های ام دی اف نادیده گرفت. خصوصا اگر کابینت ام دی اف شما سفید است، این محلول برای درخشان شدن کابینت هایتان معجزه می کند.
 برای استفاده از آن نیز به میزان مناسب آب و سرکه را با هم ترکیب کنید و مانند روش قبل عمل کنید. فراموش نکنید که رد رطوبت را با یک دستمال خشک و تمیز بگیرید و در صورتی که دستمال بعد از مدتی خیس شد آن را تعویض کنید. چرا که آن دستمال خود منبع رطوبت است و می تواند به کابینت شما آسیب برساند.

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

ترکیب آب، سرکه و جوش شیرین

این ترکیب هم بسیار موثر است. جوش شیرین و سرکه هردو در مورد از بین بردن لکه های چربی بسیار قوی عمل کرده و  از طرفی آسیب رسان هم نیستند. برای درست کردن این محلول خانگی موثر، کافی است که به یک لیوان محلول آب و سرکه یک قاشق جوش شیرین اضافه کنید و از آن استفاده کنید.

 

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

آمونیاک

استفاده از آمونیاک نسبت به محلول های خانگی، نیاز به این دارد که احتیاط بیشتری به خرج دهید. اما با این حال می توان آن را معجزه ای برای لکه های چربی دانست. برای استفاده از این ماده مقداری از آمونیاک رقیق شده بر روی اسفنج بریزید و لکه را با آن پاک کنید. فراموش نکنید که حتما از دستکش استفاده کنید تا به پوستتان آسیبی نرسد. علاوه بر دستکش از تهویه و بسته نبودن فضا مطمئن شوید. می توانید برای این کار پنجره ها را باز کنید. 
به هیچ عنوان هم آمونیاک را با سایر سفید کننده ها و پاک کننده ها نرکیب نکنید چرا که ممکن است مواد خطرناکی آزاد شده که به سلامتی شما آسیب برساند.

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

اسپری های پاک کننده محصولات ام دی اف 

اگر شما نگران این هستید که با استفاده از محلول های خانگی آسیبی به کابینت هایتان وارد شود، می توانید از مطمئن ترین راه تمیز کردن کابینت های ام دی اف استفاده کنید؛ و این راه مطمئن چیزی نیست جز استفاده از اسپری های پاک کننده ی محصولات ام دی اف. چرا که کارشناسانی که دقیقا می دانند چه محصولاتی برای ام دی اف نامناسب هستند بر فرایند تولید این محصولات نظارت کرده اند.

 

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

اگر بخواهیم نکات حفاظتی و پاک کردن کابینت های ام دی اف را در چند جمله خلاصه کنیم می توانیم بگوییم:

  • برای حفاظت از کابینت های ام دی اف باید مواظب باشید رطوبت به درون آن نفوذ نکند چرا که به آن آسیب می رساند.
  • حتما رد رطوبت را پس از تمیز کردن کابینت ها با دستمالی تمیز و نخی بگیرید. دستمال های نانو انتخاب بسیار مناسبی برای این کار هستند.
  • ساده ترین روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف گردگیری آن ها در فواصل زمانی کوتاه مدت است؛ پیش از آن که گرد و غبار ، دوده، چربی و .. به آن نفوذ کنند.
  • مطمئن ترین روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف نیز استفاده از پاک کننده های مخصوص محصولات ام دی اف است. 
     
در انتظار شنیدن نظرات و سوالات شما هستیم